Město Petřvald
náměstí Gen. Vicherka 2511
735 41 Petřvald
IČ: 297593
-
Reakce starosty na článek Petřvaldských novin : "Jak to vidím já - kulturní dům"
Kulturní dům města Petřvald (reakce na článek p. Hečka v PN č. 8/2017)
Co člověk to úhel pohledu, bez ohledu na to jestli se jedná o starostu, člena zastupitelstva nebo kteréhokoli občana našeho města.
V posledních letech se město opravdu snaží, aby Kulturní dům byl důstojným stánkem pro kulturu ve městě a ne pouze starou budovou, poplatnou své době, s nevyhovujícím vybavením a zázemím. Snahou už minulého vedení města bylo postupně zmodernizovat a přizpůsobit stávající kulturní dům požadavkům dnešní doby, což znamená nemalé finanční náklady, které se ovšem (z mého pohledu) již na vzhledu a funkčnosti kulturního domu projevily.
Za posledních 6 let realizovalo město ve společenské části KD tyto větší opravy nebo investice:
- modernizace scénického osvětlení sálu a pódia (dotace mikroprojektu Česko-Polsko)
- modernizace ozvučení velkého sálu (dotace mikroprojektu Česko-Polsko)
- rekonstrukce šatny ve vestibulu
- rekonstrukce sociálního zařízení v 1.NP a 2.NP
- opravy a renovace parket na balkóně i ve velkém sále
- realizace nových stropních omítek ve všech veřejných prostorech KD (nutnost po pádu omítky)
- výměna povrchů (žula) v prostorách hlavního vstupu a schodiště
- výměna vstupních dveří do KD a všech interiérových dveří
- řešení havarijního stavu venkovní omítky na budovách D+E (následovalo zpracování PD na zateplení)
- výměna zastínění velkého sálu
- výměna části opon na jevišti
- nákup 30 ks stolů a 250 ks židlí do nového sálu (dotace mikroprojektu Česko-Polsko)
- nákup 20 ks skládacích stolů a 60 ks stohovatelných židlí do banketek
- rekonstrukce baru ve velkém sále včetně jeho vybavení
V letošním roce byla aktuálně ukončena úprava vytápění v KD, tak že došlo k decentralizaci vytápění na jednotlivé části (velký sál, banketky, restaurace, nebytové prostory) a je dokončováno zateplení celého kulturního domu na což se podařilo získat dotace z OPŽP. Obě tyto akce budou pro město znamenat nemalé úspory na energiích.
Město nezapomíná ani na prostory restaurace, které pronajímá a kde byly realizovány tyto opravy a investiční akce:
- vybudování bezbariérového soc. zařízení (dotace mikroprojektu Česko-Polsko)
- rekonstrukce vodovodního potrubí v prostorách kuchyně a restaurace
- vybudování zázemí pro personál restaurace (šatna a sprcha)
- výměna stropních omítek a osvětlení v restauraci včetně výmalby
- výměna okna v restauraci a vybudování bočních vstupních dveří
- rekonstrukce baru v restauraci
- vybudování kanceláře v prostorách restaurace
Letos byl, v rámci úpravy vytápění, instalován pro samostatné vytápění restaurace plynový kotel a zásobníkový ohřívač vody. Což společně se zateplením přinese nájemci restaurace úspory na energiích.
Při realizaci zateplení byly do kuchyně instalovány nové vstupní dveře včetně síta a na náklady města byla na fasádu umístěna anténa pro příjem televizního signálu v restauraci. Součástí realizace zateplení je rovněž vybudování nové venkovní terasy.
Všechny tyto opravy a investice byly v restauraci provedeny na náklady města, bez jakéhokoliv zásahu do výše nájmu, která již od počátku nájemního vztahu (od března 2009) činí 5000,- Kč/měsíčně.
V této částce za pronájem je zahrnut nájem veškerého zařízení a vybavení restaurace KD, které nájemce využívá a opotřebovává. Pro příklad uvádím, že pouze oprava kuchyňské myčky stála v letošním roce město 12 559,- Kč.
Z výše uvedených položek je zřejmé, že město, zcela logicky a jako správný hospodář, přistoupilo k úpravě cen za pronájem prostor a vybavení kulturního domu, které byly schváleny v roce 2009.
Pro srovnání uvádím původní ceny i nově schválený ceník, který RM schválila 9.11.2016, a který i ve své nové podobě patří k nejlevnějším pronájmům kulturního domu (bylo srovnáváno s pronájmy v okolních obcích):
Původní nájem od roku 2009 :
velký sál 400,- Kč/hod.
banketka velká 100,- Kč/hod.
banketka malá 50,- Kč/hod.
Nové zásady pro pronájem od 11/2016:
1) Výše nájemného je stanovena různě pro různé kategorie akcí. Pro účely stanovení výše nájemného jsou akce rozděleny do těchto kategorií:
1. Kategorie A: školení, schůze, přednášky, kulturní představení a akce pro veřejnost
2. Kategorie B: plesy, zábavy, diskotéky, večírky a jiné podobné akce
3. Kategorie C: soukromé akce (svatby, narozeniny, apod. )
2) Výše hodinového nájemného bez DPH pro jednotlivé prostory:
Kategorie akce:
Místnost | A | B | B | C |
|
|
| prosinec-březen | duben-listopad |
|
|
Sál s jevištěm | 400 | 550 | 520 | 450 | Hod. sazba |
Balkón
| 150 | 200 | 170 | 150 | Hod. sazba |
Bar s vybavením | 150 | 200 | 150 | 150 | Hod. sazba |
Malá banketka | 150 | 150 | 150 | 150 | Hod. sazba |
Velká banketka | 200 | 200 | 200 | 200 | Hod. sazba |
Sazba v případě nájmu celého KD | 1050 | 1300 | 1190 | 1100 | Hod. sazba |
K ceně za nájem prostor (dle výše uvedené tabulky) je pak připočítáván ještě jednorázový poplatek za úklid prostor (podle toho zda se jedná o pronájem některé z banketek (200,- Kč), velkého sálu nebo celého kulturního domu (500 Kč).
Jednorázová je rovněž platba za šatnu (100,- Kč) a za přípravu prostor (150,- Kč) – víz. tabulka níže.
V zásadách je rovněž uvedeno, že rada města může posoudit cenu za pronájem (na základě žádosti) individuálně.
A také se tak již stalo právě v případě bývalého správce pana Hečka, kdy mu RM, na pořádání jeho komerční akce – plesu dne 11.2.2017, odpustila 50 % ceny nájmu (usn.RM č.43/253 písm g) ze dne 7.2.2017).
Místnost | A | B | B | C |
|
|
| prosinec-březen | duben-listopad |
|
|
Šatna | 100 | 100 | 100 | 100 | Pevná sazba |
Příprava prostor | 150 | 150 | 150 | 150 | Pevná sazba |
Úklid prostor | 500 | 500 | 500 | 500 | Pevná sazba |
Úklid banketek | 200 | 200 | 200 | 200 | Pevná sazba |
Dle dalších požadavků nájemce jsou pak zpoplatněny pronájmy tohoto zařízení:
Sazby za pronájem vybavení a zařízení bez DPH jsou stanoveny takto:
ubrus: 18,-Kč/1 ks
reflektory vč. obsluhy: 50,-Kč/1 hod.
zvuková aparatura vč. obsluhy: 50,-Kč/1 hod.
dataprojektor + plátno: 50,-Kč/1 hod.
Ceny za ubrusy, úklid a zapůjčení aparatury byly nájemci hrazeny vždy (i za působení původního správce KD p. Hečka) s tím rozdílem, že tyto režijní náklady byly nájemci fakturovány přímo firmou pana Hečka a takto získané finance byly jeho příjmem.
V mnoha případech, především u neziskových organizací a spolků, kterým p. Hečko režijní náklady za pořádané akce účtoval, pak byla na město doručena žádost, kdy tyto organizace žádaly město o dotaci na pokrytí režijních nákladů. Takže tvrzení, že za minulého správce byla příprava a úklid v režii správce a město to nestálo ani korunu, je zcela nepravdivé.
Dále pak bylo v zásadách stanoveno, komu je nájem poskytován zdarma nebo je snížena cena:
1) Bezplatný pronájem je poskytován pro akce, které pořádají příspěvkové organizace města. Těmto organizacím je poskytováno rovněž zdarma vybavení.
2) Politickým stranám a hnutím zastoupeným Zastupitelstvu města Petřvald je zdarma poskytován nájem banketek v rozsahu max. 2 hod. měsíčně. (usnesení rady města č. 25/124 bod w), ze dne 10.2.2016).
3) Neziskovým organizacím působícím na území města Petřvald je cena za nájem i sazby za pronájem vybavení a zařízení účtována ve výši 50% platného ceníku.
Tolik tedy k změně cen za pronájem.
Dále bych rád uvedl na pravou míru důvody, proč rada města schválila změnu způsobu provozování společenské části kulturního domu (k 1.11.2016).
1. Dlouhodobě byl v kulturním době řešen problém s pronájmy v případech, kdy si nájemce chtěl zajišťovat ve vlastní režii také občerstvení a provoz baru ve velkém sále. Vzhledem k tomu, že nájemce restaurace a současně správce KD měl v baru ve velkém sále své vybavení, nádobí a využíval tento bar pro své potřeby (bez placení nájmu), nebylo to možné.
Město se tedy rozhodlo po provedení rekonstrukce baru ho vybavit vlastním nádobím a spotřebiči, které jsou součástí pronájmu a nájemce si tedy může zvolit způsob, jakým si chce na své akci zajišťovat občerstvení.
2. Dalším problémem bylo dlouhodobé využívání společenské části KD a všech jeho prostor (baru, šatny, vestibulu, skladů, rozvodny) nájemcem (a současně správcem) jako skladovacích prostor pro své podnikání, osobní potřebu i hudební činnost. Opakovaně byl v minulých letech upozorňován na nápravu tohoto stavu a jak je vidět na fotografiích (pořízených za působení pana Hečka jako správce) většinou bez úspěchu.
3. S využívám kulturního domu, jako skladovacích prostor souvisí také to, že na náklady města měl pan správce v prostorách společenské části (tedy v té, kterou neměl nikdy pronajatou a za níž neplatil nájem ani energie) zapojeny minimálně 4 lednice s potravinami pro své restaurace (viz. fotografie).
4. V neposlední řadě byl důvodem pro změnu způsobu provozování KD, nedostatečně průkazný systém pronájmů, kdy jen pan správce měl přehled komu a za kolik prostory města pronajímá.
V současné době, od 1.11.2016, začalo město (na základě rozhodnutí rady města, provozovat kulturní dům vlastními zaměstnanci a správcem byl ustanoven p. Kamil Szlauer, zaměstnanec střediska údržby, který má na starosti jak provoz, tak řešení pronájmů. Pro nájemce byl připraven jednoduchý formulář (1 stránka A4), který mají k dispozici jak na www stránkách města, tak u správce. Po potvrzení rezervace, kterou je možno poslat e-mailem nebo doručit osobně, pak správce uzavře s nájemcem závaznou objednávku, která sice čítá 4 stránky, ale nájemce pouze vypíše své údaje a následně ji podepíše. V závazné objednávce, která má formu smlouvy, jsou uvedeny podmínky pronájmu, které jsou ochranou městského majetku. Takto se chová každý správný hospodář, kterému je svěřen majetek města, a který za něho nese odpovědnost. Je to běžný standard a naprosto tedy nechápu pana zastupitele Hečka, že se nad tímto pozastavuje. Pronájem „na dobré slovo“ si snad může dovolit podnikatel, ale nikdy veřejnosprávní subjekt, kterým město je. A myslím, že ani žádný podnikatel by, v dnešní době již takto lehkovážně se svým majetkem nenakládal. Stanovení si podmínek pronájmu považuji za naprostý základ. Stejně jako předání před zahájením akce a kontrola a převzetí po ukončení akce.
Všechny tyto činnosti provádí p. Szlauer, jedná s nájemci, je jim nápomocen při vypisování formulářů a společně řešíme požadavky nájemců. Pan Szlauer, protože je velmi zručný, také okamžitě řeší drobné opravy a údržbu a další záležitosti provozu KD. Úklid KD byl vyřešen zvýšením pracovního úvazku jedné z uklízeček pracujících v budově radnice o 4 hod. Toto řešení se postupem času jeví jako vyhovující a správce se přímo s konkrétními pracovnicemi domlouvá na nutnosti úklidu před a po jednotlivých akcích.
Rád bych podotkl, že v kulturním domě je čisto a spolupráce nového správce s úklidem a ostatními odpovědnými zaměstnanci je, po půl roce fungování, na velmi dobré úrovni.
K využívání dalších zaměstnanců střediska údržby bych jen podotkl, že byli využívání pro potřeby pořádání kulturních akcí vždy (není to žádná novinka), např. pro ozvučení větších akcí, výzdobu sálu a větší opravy a větší úklid. To by však bývalý pan správce mohl vědět, protože je nejednou využil i pro opravy ve svém pronajatém prostoru i přesto, že má v nájemní smlouvě, že si opravy do 5.000,- Kč řeší a hradí sám.
Ještě k tomu, komu či případně čemu má Kulturní dům města Petřvald sloužit.
Domnívám se, že kulturní dům v každém městě či obci by měl sloužit především pro konání kulturních akcí. Přednostně pak kulturních akcí, které jsou pořádány pro občany městem, působícími spolky a neziskovými organizacemi, školami a školkami. Jako takový nemůže být nikdy ziskový, protože účel, pro který byl stavěn, není ryze komerční, ale kulturně-společenský.
Až v druhé řadě by měl být, a je to tak u všech kulturních domů, pronájem pro komerční účely. Je jen na majiteli, kterým je město, za jakých podmínek a za kolik bude kulturní dům pronajímat.
Domnívám se, že současné podmínky za jakých Město Petřvald svůj Kulturní dům provozuje, jsou vstřícné jak z hlediska výše poplatků za pronájmy, tak podmínek, které jsou výhodné pro nájemce i pro město.
Pro úplnost bych rád uvedl příjmy z pronájmu za působení bývalého správce:
2011 81.660,- Kč (prodejní akce v sále)
2012 67 320,- Kč (prodejní akce v sále) od roku 2013 RM tyto prodejní akce zakázala
2013 37.268,- Kč
2014 31.975,- Kč
2015 40.353,- Kč
2016 18.271,- Kč (jen do 30.10.2016)
za období nového provozování tj. od 1.11.2016 – do 30.6.2017 50.762,- Kč
Tak to vidím zase já.
Ing. Jiří Lukša, starosta města
Pro úplnost ještě přikládám přehledy akcí konaných v kulturním domě za posledních 3 roky, z čehož je zřejmé, že k poklesu počtu konaných akcí nedochází, ani když si město provozuje kulturní dům vlastními silami.
(zeleně a žlutě jsou vyznačeny akce, jejichž organizátorem je město)