Město Petřvald
náměstí Gen. Vicherka 2511
735 41 Petřvald
IČ: 297593
Narodil se 20. června 1892 v Petřvaldě. Byl jedním z dvanácti dětí havířské rodiny. Na obecné škole velmi dobře prospíval. Jako zámečnický učeň začal v roce 1907 navštěvovat tzv. pokračovací školu. Po obdržení výučního listu odešel na studia do Brna. Na průmyslovce v letech 1911 – 1913 vykazoval vynikající výsledky. Studia s výborným prospěchem úspěšně zakončil maturitou. Po absolvování střední školy nastoupil jako konstruktér v Orlovské strojírně a slévárně.
Za 1. světové války narukoval v roce 1915 k zeměbraneckému pěšímu pluku v Uničově. Jeho pluk byl odeslán na východní frontu do Haliče. Na rakousko–uherské straně docházelo k četným dezercím, rozrůstala se demoralizace c.a k. armády, což vedlo k rozhodnutí o dobrovolném přechodu do ruského zajetí. Ocitl se na Volyni ve sběrném táboře v Žitomiru. Zde působil jako konstruktér. Následně se přihlásil do československého vojska na Rusi. Byl příslušníkem československých legií, s nimiž se zúčastnil bojů na Sibiři.
Z nařízení ministra války M. R. Štefánika byl v roce 1919 jmenován poručíkem čs. armády a přemístěn k 1. čs. leteckému oddílu v Omsku. V roce 1920 se vrátil do Československa. Po ukončení 1. světové války působil v leteckém útvaru v Chebu. Následně ho čs. armáda povolala do Prahy k leteckému sboru čs. armády. V Praze získal pověst skvělého akrobata. V roce 1923 byl vybrán jako člen čestné eskadry prezidenta Masaryka na jeho cestě po Belgii, Francii a V. Británii. V Paříži byli letci přijati prezidentem Francie Millerandem. Ten dekoroval A. Vicherka a J. Černovouse nejvyšším oceněním vítězné mocnosti – Řádem čestné legie. V říjnu 1924 nastoupil na Vysokou školu letectva do Paříže, kterou ukončil v roce 1927 s diplomem inženýra letectví.
Jako sportovní letec vytvořil v roce 1925 pět československých rekordů v rychlosti na tratích od 200 do 1500 km. V roce 1928 vytvořil několik mezinárodních rekordů. Ve dnech 6. -7. června 1928 ustanovil světový rekord na uzavřené trati, kdy uletěl 2 500 km za 19:53 hod na letadle Avia BH-11b s motorem Walter 60HP. Na stejném letadle vystartoval 5. října 1928, aby se pokusil překonat světový rekord na přímé trati. Trasa vedla přes Polsko a pobaltské státy do Sovětského svazu a cílem mělo být město Omsk. Let skončil havárií ve sněhové bouři nedaleko města Bědnodemjanovsk (Spassk), při které byl Vicherek zraněn. Přesto byl let s délkou 2011 km uznán jako platný světový rekord.
Po polské okupaci Těšínska v roce 1938 se zapojil do slezského odboje a podílel se na odchodu českých vojenských letců do zahraničí.
Počátkem roku 1940 odešel do exilu. Ve Francii se v březnu 1940 stal velitelem čs. letectva, následně odchází do Velké Británie, kde se rovněž stává velitelem čs. letectva. Začal používat krycí jméno Josef Slezák. V roce 1943 byl pověřen výkonem funkce předsedy Čs. červeného kříže.
Od poloviny března 1945 velel československé letecké jednotce v SSSR.
Na konci května 1945 navštívil své rodné město Petřvald a byl jmenován jeho čestným občanem.
V letech 1945 – 1948 se podílel na budování nového poválečného letectva na velitelství čs. letectva hlavního štábu Ministerstva národní obrany.
V říjnu 1948 byl divizní generál Alois Vicherek jmenován do hodnosti sborového generála.
Koncem roku 1948 byl odvolán a přemístěn na post náčelníka Vojenského vědeckého ústavu v Praze.
V roce 1950 byl penzionován, tato hodnost mu byla ponechána.
Zemřel 15. 1. 1956 v Praze. Na věčnost odešel bez vojenských poct.
Další informace lze získat na webových stránkách rodiny Vicherkových.
Pavel Sekera (na žádost vedení města)
Květen 2015
(05/2022)
V knize naleznete opisy skutečných deníků a záznamů petřvaldského rodáka gen. Ing. A. Vicherka doplněné o informace o aktuálním dění a historickém kontextu doby. Kniha je určena všem čtenářům, kteří chtějí poznat skutečnou atmosféru tehdejší doby a pravdivé osudy jejich účastníků.