Město Petřvald
náměstí Gen. Vicherka 2511
735 41 Petřvald
IČ: 297593
Uzavření manželství - formou občanského nebo církevního sňatku
Manželství/partnerství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem snoubenců, kteří hodlají vstoupit do manželství/partnerství, že spolu vstupují do manželství/partnerství. O provedení sňatečného obřadu snoubenci požádají matriční úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno. Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní; činí se v přítomnosti dvou svědků.
Uzavřít manželství/partnerství na území České republiky lze formou občanského nebo církevního sňatku. Byl-li uzavřen občanský sňatek, nemají následné náboženské obřady právní následky. Byl-li uzavřen církevní sňatek, nelze následně uzavřít občanský sňatek.
Formou církevního sňatku lze uzavřít manželství/partnerství před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.
Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství/partnerství například před:
Prohlášení o uzavření manželství/partnerství musí být učiněno v přítomnosti matrikáře příslušného matričního úřadu.
Jedná-li se o občanský sňatek, manželství/partnerství se uzavírá v místě a čase určeném radou obce pro konání slavnostních obřadů. Místem určeným pro konání svatebních obřadů před Městským úřadem města Petřvald je obřadní síň v budově Radnice města Petřvald, náměstní Gen. Vicherka 2511, 735 41 Petřvald. Matriční úřad může povolit na základě žádosti snoubenců uzavření manželství/partnerství na jiném vhodném místě ve svém správním obvodu nebo mimo dobu stanovenou radou obce.
Jedná-li se o církevní sňatek, uskutečňuje se sňatečný obřad na místě určeném vnitřními předpisy oprávněné církve.
Před uzavřením církevního sňatku musí být vydáno osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření sňatku. Osvědčení vydá příslušný matriční úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno. Osvědčení má platnost 6 měsíců od data vydání. K žádosti o vydání osvědčení předloží snoubenci matričnímu úřadu stejné doklady jako snoubenci, kteří budou uzavírat občanský sňatek.
Manželství/partnerství uzavírají snoubenci nebo zmocněnec jednoho ze snoubenců. Nezletilý, který není plně svéprávný a dovršil 16 let věku, připojí k dotazníku rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství/partnerství. O povolení uzavřít manželství/partnerství zmocněncem rozhoduje krajský úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno.
Snoubenci vyplní před uzavřením manželství/partnerství dotazník a předloží jej matričnímu úřadu, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno, spolu s doklady potřebnými k uzavření manželství/partnerství, jimiž prokazují právní způsobilost k uzavření manželství/partnerství. Rozsah předkládaných dokladů je upraven zákonem č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů tak, aby bylo možné spolehlivě prokázat, že jsou splněny všechny podmínky pro uzavření manželství/partnerství stanovené tímto zákonem a občanským zákoníkem.
Předkládané doklady musí mít náležitosti veřejných listin. Jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka – podrobné informace sdělí kterýkoli matriční úřad.
Nejprve byste si měli předběžně vybrat místo a termín k uzavření manželství.
Snoubenec, který je občanem České republiky a je přihlášen k trvalému pobytu v České republice, je povinen matričnímu úřadu prokázat svoji totožnost a k dotazníku k uzavření manželství/partnerství připojit:
Snoubenec, který je občanem České republiky a má na území České republiky zrušen trvalý pobyt a má trvalý pobyt v cizině, je povinen prokázat svoji totožnost a předložit výše uvedené doklady a potvrzení o osobním stavu a trvalém pobytu, pokud jsou cizím státem vydávány. Doklady, musí být vydány státem, na jehož území má snoubenec pobyt s úředním překladem do jazyka českého.
Snoubenec, který je cizincem, k dotazníku k uzavření manželství/partnerství připojí:
Je-li snoubenec cizincem a zdržuje-li se trvale v jiném státě, než ve státě, jehož je občanem, k dotazníku k uzavření manželství/partnerství připojí potvrzení o osobním stavu a pobytu i z toho státu. Údaje o občanství, způsobilosti, stavu a pobytu mohou být uvedeny v jednom dokladu; státní občanství lze rovněž prokázat cestovním dokladem.
Jsou-li předkládány cizozemské doklady, musí mít náležitosti veřejné listiny, tj. musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, jinak a úředně přeloženy do českého jazyka.
Jsou-li pro to důležité důvody, může krajský úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno, na žádost snoubenců povolit, aby projev vůle jednoho ze snoubenců o vstupu do manželství/partnerství za něj učinil jeho zmocněnec. Plná moc musí obsahovat náležitosti stanovené v § 669 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Pokud je snoubenec neslyšící, hluchoslepý, němý nebo nemluví nebo nerozumí česky, je nutná při prohlášení o uzavření manželství/partnerství přítomnost tlumočníka. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství/partnerství učinit. Neslyšící, hluchoslepé nebo němé osobě zajistí přítomnost tlumočníka matriční úřad. V ostatních případech zajišťují přítomnost tlumočníka snoubenci na vlastní náklady.
Správní poplatky na úseku matriky sňatků stanovené zákonem o správních poplatcích činí:
Poplatky se platí v hotovosti nebo bezhotovostně platební kartou před provedením úkonu na úseku matriky sňatků.
Za vystavení druhopisu oddacího listu zaplatí občan hotově na místě správní poplatek 300 Kč, dle sazebníku zákona o správních poplatcích, položka 3, písm. b).
Za vydání vícejazyčného standardního formuláře k matričnímu dokladu zaplatí občan správní poplatek 100 Kč, dle sazebníku zákona o správních poplatcích, položka 3, písm. h).
Vystavení prvopisu oddacího listu je bez poplatku.
Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.
Po uzavření manželství/partnerství je manželům/partnerům vydán oddací list. V případě, že u občana nastane změna skutečností, které se týkají údajů zapsaných do občanského průkazu, oddělí matriční úřad při sňatečném obřadu vyznačenou část občanského průkazu. Občan je v tomto případě povinen do 15 dnů ode dne uzavření manželství/parnerství požádat o vydání nového občanského průkazu. Platnost stávajícího občanského průkazu skončí uplynutím 45 dnů ode dne uzavření manželství/partnerství. Podat žádost o nový občanský průkaz je možné u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
Je potřeba:
Podání žádosti o uzavření manželství/partnerství elektronicky prozatím zákon o matrikách neumožňuje.
11.01.2025
Bez časového omezení.
Návštěvnost:
ONLINE:2
DNES:187
TÝDEN:2905
CELKEM:2715813