Město Petřvald
Petřvald oficiální stránky města

Uzavření manželství - formou občanského nebo církevního sňatku

3. Pojmenování (název) životní situace

Uzavření manželství - formou občanského nebo církevního sňatku

4. Základní informace k životní situaci

Manželství/partnerství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem snoubenců, kteří hodlají vstoupit do manželství/partnerství, že spolu vstupují do manželství/partnerství. O provedení sňatečného obřadu snoubenci požádají matriční úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno. Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní; činí se v přítomnosti dvou svědků.

Uzavřít manželství/partnerství na území České republiky lze formou občanského nebo církevního sňatku. Byl-li uzavřen občanský sňatek, nemají následné náboženské obřady právní následky. Byl-li uzavřen církevní sňatek, nelze následně uzavřít občanský sňatek.

Formou církevního sňatku lze uzavřít manželství/partnerství před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.

Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství/partnerství například před: 

  • starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva města Petřvald, 
  • poslancem nebo senátorem, a to ve správním obvodu kteréhokoli matričního úřadu. Snoubenci předloží matričnímu úřadu k dotazníku k uzavření manželství/partnerství písemné prohlášení poslance nebo senátora, že přijme jejich prohlášení o vstupu do manželství/partnerství.

Prohlášení o uzavření manželství/partnerství musí být učiněno v přítomnosti matrikáře příslušného matričního úřadu.

Jedná-li se o občanský sňatek, manželství/partnerství se uzavírá v místě a čase určeném radou obce pro konání slavnostních obřadů. Místem určeným pro konání svatebních obřadů před Městským úřadem města Petřvald je obřadní síň v budově Radnice města Petřvald, náměstní Gen. Vicherka 2511, 735 41 Petřvald. Matriční úřad může povolit na základě žádosti snoubenců uzavření manželství/partnerství na jiném vhodném místě ve svém správním obvodu nebo mimo dobu stanovenou radou obce.

Jedná-li se o církevní sňatek, uskutečňuje se sňatečný obřad na místě určeném vnitřními předpisy oprávněné církve.

Před uzavřením církevního sňatku musí být vydáno osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření sňatku. Osvědčení vydá příslušný matriční úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno. Osvědčení má platnost 6 měsíců od data vydání. K žádosti o vydání osvědčení předloží snoubenci matričnímu úřadu stejné doklady jako snoubenci, kteří budou uzavírat občanský sňatek.
 

 

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Manželství/partnerství uzavírají snoubenci nebo zmocněnec jednoho ze snoubenců. Nezletilý, který není plně svéprávný a dovršil 16 let věku, připojí k dotazníku rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství/partnerství. O povolení uzavřít manželství/partnerství zmocněncem rozhoduje krajský úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno. 

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Snoubenci vyplní před uzavřením manželství/partnerství dotazník a předloží jej matričnímu úřadu, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno, spolu s doklady potřebnými k uzavření manželství/partnerství, jimiž prokazují právní způsobilost k uzavření manželství/partnerství. Rozsah předkládaných dokladů je upraven zákonem č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů tak, aby bylo možné spolehlivě prokázat, že jsou splněny všechny podmínky pro uzavření manželství/partnerství stanovené tímto zákonem a občanským zákoníkem.

Předkládané doklady musí mít náležitosti veřejných listin. Jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka – podrobné informace sdělí kterýkoli matriční úřad.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Nejprve byste si měli předběžně vybrat místo a termín k uzavření manželství.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Po vybrání místa a termínu se obraťte na matriční úřad, do jehož správního obvodu vybrané místo k uzavření manželství spadá, jde-li o občanský sňatek.
Máli být manželství uzavřeno církevní formou, je nutné se obrátit na osobu pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Snoubenec, který je občanem České republiky a je přihlášen k trvalému pobytu v České republice, je povinen matričnímu úřadu prokázat svoji totožnost a k dotazníku k uzavření manželství/partnerství připojit:

  • rodný list, 
  • doklad o státním občanství (občanský průkaz nebo cestovní pas), 
  • rodné listy společných nezletilých dětí,
  • výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel (dále jen "výpis z evidence obyvatel") o místě trvalého pobytu – není nutno dokládat, matrika ověří v celostátní evidenci obyvatel,
  • výpis z evidence obyvatel o osobním stavu – není nutno dokládat, matrika ověří v celostátní evidenci obyvatel, 
  • pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popřípadě pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera,
  •  nezletilé dítě, které dovršilo 16 let věku, připojí také rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství.

Snoubenec, který je občanem České republiky a má na území České republiky zrušen trvalý pobyt a má trvalý pobyt v cizině, je povinen prokázat svoji totožnost a předložit výše uvedené doklady a potvrzení o osobním stavu a trvalém pobytu, pokud jsou cizím státem vydávány. Doklady, musí být vydány státem, na jehož území má snoubenec pobyt s úředním překladem do jazyka českého.

Snoubenec, který je cizincem, k dotazníku k uzavření manželství/partnerství připojí:

  • rodný list,
  • doklad o státním občanství, 
  • doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství/partnerství, je-li cizím státem vydáván (doklad nesmí být k datu uzavření manželství starší 6 měsíců),
  • potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáváno,
  • úmrtní list zemřelého manžela/partnera, jde-li o ovdovělého cizince; tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní  působilosti k uzavření manželství/partnerství, 
  • pravomocný rozsudek o rozvodu/zrušení manželství/partnerství, je-li cizinec, který chce uzavřít manželství/partnerství, rozvedený, potvrzení o tom, že bude  manželství/partnerství  v domovském státě cizince uznáno za platné, je-li uzavíráno zmocněncem, 
  • doklad, kterým je možné prokázat totožnost,
  • potvrzení vydané Policií České republiky o oprávněnosti pobytu na území České republiky; to neplatí, jde-li o občana Evropské unie, občana jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru. Toto potvrzení nesmí být ke dni uzavření manželství/partnerství starší  7 pracovních dnů.

Je-li snoubenec cizincem a zdržuje-li se trvale v jiném státě, než ve státě, jehož je občanem, k dotazníku k uzavření manželství/partnerství připojí potvrzení o osobním stavu a pobytu i z toho státu. Údaje o občanství, způsobilosti, stavu a pobytu mohou být uvedeny v jednom dokladu; státní občanství lze rovněž prokázat cestovním dokladem.

Jsou-li předkládány cizozemské doklady, musí mít náležitosti veřejné listiny, tj. musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, jinak a úředně přeloženy do českého jazyka.

Jsou-li pro to důležité důvody, může krajský úřad, v jehož správním obvodu má být manželství/partnerství uzavřeno, na žádost snoubenců povolit, aby projev vůle jednoho ze snoubenců o vstupu do manželství/partnerství za něj učinil jeho zmocněnec. Plná moc musí obsahovat náležitosti stanovené v § 669 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Pokud je snoubenec neslyšící, hluchoslepý, němý nebo nemluví nebo nerozumí česky, je nutná při prohlášení o uzavření manželství/partnerství přítomnost tlumočníka. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství/partnerství učinit. Neslyšící, hluchoslepé nebo němé osobě zajistí přítomnost tlumočníka matriční úřad. V ostatních případech zajišťují přítomnost tlumočníka snoubenci na vlastní náklady.

 

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

  • Dotazník k uzavření manželství je k dispozici na všech úřadech, které jsou pověřeny vedením matrik.
  • Žádost o uzavření manželství/partnerství mimo dobu stanovenou radou obce k oddávání.
  • Žádost o uzavření manželství/partnerství na jiném vhodném místě ve správním obvodu matričního úřadu.
  • Žádost o vydání osvědčení k uzavření církevního sňatku.
  • Žádost o vydání osvědčení k sňatku (osvědčení o splnění požadavků k uzavření manželství).
  • Žádost o vydání osvědčení k sňatku (osvědčení o splnění požadavků k uzavření partnerství).
  • Žádost o vystavení vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství/partnerství.
  • Dotazník k uzavření partnerství.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní poplatky na úseku matriky sňatků stanovené zákonem o správních poplatcích činí:

  • za uzavření manželství/partnerství mezi snoubenci, nemají-li trvalý pobyt na území České republiky 5 000 Kč, dle položky 12, písm. a), poplatek se vybírá jen od jednoho ze snoubenců,
  • za uzavření manželství/partnerství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky 3 000 Kč, dle položky 12, písm. b), poplatek se vybírá jen od jednoho ze snoubenců,
  • za vydání povolení uzavřít manželství/partnerství mimo stanovený termín nebo mimo úředně určenou místnost  3 000 Kč, dle položky 12, písm. d), poplatek se vybírá jen od jednoho ze snoubenců, a jen jednou, povoluje-li se uzavření manželství/partnerství mimo úředně určenou místnost a současně i mimo stanovenou dobu, a osvobozeny jsou osoby těžce zdravotně postižené,
  • za přítomnost matrikáře u prohlášení snoubenců, že spolu vstupují do manželství/partnerství, před starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva  městského obvodu, který není matričním úřadem, není-li ani jeden za snoubenců přihlášen k trvalému pobytu v tomto městském obvodu 1 000 Kč, dle položky 12, písm. c), poplatek se nevybírá, pokud je dán důvod pro vybrání poplatku za uzavření manželství/partnerství mimo stanovenou dobu a místo,       
  • za vydání osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku 500 Kč, dle položky 12, písm. e),
  • za  vydání  vysvědčení o  právní  způsobilosti k uzavření manželství/partnerství v cizině nebo s cizincem 500 Kč, dle položky 12, písm. f).

Poplatky se platí v hotovosti nebo bezhotovostně platební kartou před provedením úkonu na úseku matriky sňatků.

Za  vystavení druhopisu  oddacího listu zaplatí  občan hotově  na  místě  správní  poplatek 300 Kč, dle sazebníku zákona o správních poplatcích, položka 3, písm. b).

Za vydání vícejazyčného standardního formuláře k matričnímu dokladu zaplatí občan správní poplatek 100 Kč, dle sazebníku zákona o správních poplatcích, položka 3, písm. h).

Vystavení prvopisu oddacího listu je bez poplatku. 

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Tlumočník
Pokud snoubenec (popř. snoubenci) nemluví nebo nerozumí česky, nebo je snoubenec (popř. snoubenci) neslyšící nebo němý, je při prohlášení o uzavření manželství nutná přítomnost tlumočníka.
Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady.
Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit.
Svědci
Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků.
Po uzavření manželství se do knihy manželství a oddacího listu zapisují jména, příjmení a rodná čísla svědků; jde-li o cizince, který nemá rodné číslo, datum a místo jeho narození.
Z uvedeného vyplývá, že se svědek při uzavření manželství prokazuje průkazem totožnosti, tzn. občanským průkazem nebo cestovním pasem.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Po uzavření manželství/partnerství je manželům/partnerům vydán oddací list. V případě, že u občana nastane změna skutečností, které se týkají údajů zapsaných do občanského průkazu, oddělí matriční úřad při sňatečném obřadu vyznačenou část občanského průkazu. Občan je v tomto případě povinen do 15 dnů ode dne uzavření manželství/parnerství požádat o vydání nového občanského průkazu. Platnost stávajícího občanského průkazu skončí uplynutím 45 dnů ode dne uzavření manželství/partnerství. Podat žádost o nový občanský průkaz je možné u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností.

Je potřeba:

  • stávající občanský průkaz,
  • originál oddacího listu.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podání žádosti o uzavření manželství/partnerství elektronicky prozatím zákon o matrikách neumožňuje.

28. Popis byl naposledy aktualizován

11.01.2025

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE:2
DNES:187
TÝDEN:2905
CELKEM:2715813